ورود عضویت ویژه
بک لینک
خانه >> طراحی و توسعه وب >> پایگاه وردپرس >> آموزش وردپرس >> تاریخچه‌ای از وردپرس و وردپرس فارسی

تاریخچه‌ای از وردپرس و وردپرس فارسی

12345
تاریخچه‌ای از وردپرس و وردپرس فارسیبازبینی توسط رضافرخی(مدیر ارشد) در 19-10-1393امتیاز: 5.0تاریخچه‌ای از وردپرس و وردپرس فارسیوردپرس یک سیستم مدیریت محتوا برای سایت‌ها و وبلاگ هاست برای محتوای آموزشی، تجاری، علمی و… همچنین قابلیت ایجاد سایت‌های اجتماعی با افزونه‌های قدرتمند همچون buddypress . ایجاد انجمن با افزونه ...

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا برای سایت‌ها و وبلاگ هاست برای محتوای آموزشی، تجاری، علمی و… همچنین قابلیت ایجاد سایت‌های اجتماعی با افزونه‌های قدرتمند همچون buddypress . ایجاد انجمن با افزونه bbpress، و… را داراست که با زبان برنامه نویسی پی اچ پی نوشته شده و توسط مای‌اس‌کیوال پشتیبانی می‌شود.همچنین نسخه ای برای پست‌گرس‌کیوال نیز موجود می‌باشد این سیستم کاملاً رایگان و متن باز است.

وردپرس در ادامه راه پروژهٔ موفق b۲ است که در سال ۲۰۰۳ شکل گرفت. نام وردپرس را کریستیان اِسلِک، دوست مت مولنوگ (توسعه‌دهندهٔ اصلی وردپرس) پیش نهاد و از آن روز وردپرس با سرعت و پیشرفتی قابل ملاحظه تبدیل به معروف‌ترین و پرکاربردترین ابزار ساخت وبلاگ و سایت بر روی هاست شده است.

wordpress-logo-stacked-rgb-300x186

تاریخچه

مت مولنوگ پایه‌گذار وردپرس است، نرم‌افزار کدبازی که به طور گسترده از سوی وبلاگ‌نویسان برای نوشتن وبلاگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

«مت چارلز مولنوگ»، در تاریخ ۱۱ ژانویه ۱۹۸۴ در هوستون تگزاس به دنیا آمد و در حال حاضر در سانفرانسیسکوی کالیفرنیا زندگی می‌کند.

مولنوگ در ابتدا مدتی به مطالعه ساز ساکسیفون پرداخت و در آموزشگاه بازیگری و هنرهای نمایشی حضور می‌یافت.

اولین سیستمی که مولنوگ برای وبلاگ‌نویسی از آن استفاده کرد، سیستم b2/cafelog بود. او برای نخستین بار برای انتشار عکس‌هایی که در سفر به واشنگتن گرفته بود از این سیستم استفاده کرد. همین تجربه باعث شد که به این فکر بیفتد که خود، برای وبلاگ‌نویسی نرم‌افزاری به‌روز و سازگار با استاندادهای وب که نیازهایش را برآورده کند، بنویسد. او در ژانویه ۲۰۰۳، در وبلاگش این مطلب را اعلام کرد.

مولنوگ به سرعت با شخصی به نام «مایک لیتل» تماس گرفت و با کمک هم، این دو شروع به نوشتن وردپرس با استفاده از b۲ کردند. توسعه دهنده اصلی b۲ یعنی Michel Valdrighi هم به زودی به جمع دو نفره آنها اضافه شد.

در مارس ۲۰۰۳ او Global Multimedia Protocols Group را تأسیس کرد که در آن نخسیتن «میکروفرمت‌ها» نوشته شد.

او در آوریل ۲۰۰۴، سرویس نام‌آشنای Ping-O-Matic را تأسیس کرد که همانگونه که از نام آن برمی‌آید، سرویسی است که با آن می‌شود پینگ کرد و موتورهای جستجویی مانند تکنوراتی را از به‌روز شدن وبلاگ، آگاه کرد. به یاری آن می‌شود، به صورت بسیار ساده سرویس‌های بسیار زیادی از جمله بلاگرولینگ محبوب وبلاگ نویسان ایرانی را پینگ کرد. در حال حاضر Ping-O-Matic روزانه یک میلیون بار پینگ می‌شود.

در می ۲۰۰۴، رقیب وردپرس یعنی مووبل تایپ، اعلام کرد که قیمت‌هایش را تغییر داده است. مسئله‌ای که باعث شد هزاران کاربر مووبل تایپ به فکر استفاده از نرم‌افزارهای جایگزین بیفتند. وردپرس به خوبی از این فرصت استفاده کرد.

در اکتبر ۲۰۰۴ ، CNET مولنوگ را استخدام کرد تا در آنجا، روی وردپرس کار کند و در اداره وبلاگ‌ها و رسانه‌های جدید به آنها کمک کند. در دسامبر ۲۰۰۴، مولنوگ bbPress را عرضه کرد، سیستمی که وی در طی چند روز تعطیلات نوشته شده بود.

در فوریه ۲۰۰۵، نسخه ۱٫۵ وردپرس آماده شد که نام Strayhorn را بر آن نهاده بودند. این نسخه ۹۰۰ هزار بار دانلود شد.

در آوریل ۲۰۰۵ شخصی متوجه شد که در سایت WordPress.org، مقاله‌های زیادی به صورت مخفی وجود دارد که با تکنیک cloaking نوشته شده‌اند. در cloaking دارنده یک سایت، کاری می‌کند که نسخه‌ای از سایت که به عنکبوت‌های جستجو عرضه می‌شود متفاوت از چیزی باشد که به بازدیدکنندگان عادی نشان داده می‌شود. مولنوگ مجبور شد که مطلب را بپذیرد و همه مقالات را حذف کند.

مولنوگ در اکتبر ۲۰۰۵ از CNET جدا شد. چند روز بعد او Akismet را معرفی کرد، سرویسی که جلوی کامنت‌ها و ترک‌بک‌های اسپم را می‌گیرد

در نوامبر ۲۰۰۵، شرکت در پروژه وردپرس از حالت دعوتنامه‌ای درآمد و مشارکت در آن برای همه آزاد شد.

در دسامبر ۲۰۰۵، او Automattic را معرفی کرد، سرویسی که خدمات میزبانی وبلاگ ارائه می‌دهد و نرم‌افزارهای ضد اسپم می‌سازد.اکنون، بر اساس آمار Comscore، سایت Automattic، ماهانه ۱۰۰ میلیون بازدیدکننده دارد و در میان ۲۵ سایت برتر جهان قرار دارد.

در مارس ۲۰۰۷، مجله معتبر PC World، مولنوگ را به عنوان یکی از ۵۰ فرد مهم در اینترنت برگزید و در رده شانزدهم قرار داد.

وردپرس پارسی!Logo-12-s188x78

در فروردین ۱۳۸۴ افزونه تاریخ خورشیدی وردپرس انتشار یافت. تا پایان خرداد ماه همان سال نسخه دوم آن افزونه نیز منتشر شد و پروژه‌ای به نام وردپرس پارسی رسماً آغاز به کار نمود. از فروردین ماه ۱۳۸۶ با اضافه شدن افراد علاقه‌مند دیگری به این پروژه و انسجام بیشتر فعالیت‌ها، برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی وب‌گاه و ارائه خدمات در زمینه پشتیبانی از کاربران واینکه وردپرس انگلیسی معمولا از نوشته های پارسی پشتیبانی نمیکرد و آن ها را به شکل “؟” در می آورد،پس بدین ترتیب پروژه وردپرس پارسی آغاز شد. تیم وردپس پارسی مدعی است که تمامی بسته‌های ارائه شده توسط این تیم تغییری در اصل و هستهٔ نرم‌افزار وردپرس ایجاد نکرده و همگی به صورت افزودنی هستند.

محصولات تولیدشده توسط تیم وردپرس پارسی همانند نرم افزار وردپرس بر مبنای مجوز جی‌پی‌ال منتشر می‌شوند و استفاده از آنها آزاد است. فعالیتهای تیم وردپرس پارسی بر بومی‌سازی نرم‌افزار وردپرس از فعالیت‌های توسعه‌دهندگان اصلی نرم‌افزار وردرپرس مستقل است.

screen_shot_1

 بخش‌های وردپرس پارسی

  • پوسته‌ها: پوسته ها یا قالب‌های رایگان برای کاربران
  • افزونه‌ها: ماژول‌ها یا افزونه‌ها که برای توسعهٔ ورپرس به کار می‌روند
  • مستندات: مقالاتی در رابطه با کار با وردپرس و انواع هک و ترفند

افزونه‌های پارسی

  • جلالی: این افزونه یک بسته‌ی پشتیبانی کامل از تاریخ خورشیدی – جلالی و پشتیبانی زبان پارسی از وردپرس است.
  • ویراستار: ابن افزونه بعد از نصب، برخی از فاصله‌های زیاد در زبان پارسی را به فاصله مجازی تغییر می‌دهد. مثال (می خواهم ← می‌خواهم).
  • آماره: یک افزونه برای نمایش آمار کامل از وب‌گاه که آمار را به نمایش می‌گذارد.

در پایان از شما دعوت میکنم منتظر مقالات بعدی ما باشید و شایان ذکر است نظرات شما باعث دلگرمی تیم سزار و بهبود روند سایت خواهد شد.

QR: تاریخچه‌ای از وردپرس و وردپرس فارسی
مرجع : سزار
لینک کوتاه : https://3zar.ir/?p=24757

دیدگاه‌های کاربران یک نظر

  1. با اینکه وردپرس مزایای زیادی دارد ولی تنظیمات آن نسبت به جوملا مشکل تر است.
    قالبهای آماده جوملا به کاربری که هیچ اطلاعاتی از کدنویسی ندارد این امکان را می دهد تا به راحتی یک سایت حرفه ای و زیبا داشته باشد ولی با وردپرس باید کلی کلنجار رفت.
    واقعاً برای من خیلی عجیب است که خیلی ها می گویند کار با وردپرس خیلی راحت تر از جوملاست. من که چنین تجربه ای نداشتم.
    موفق باشید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدفیلد های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

قبل از نوشتن دیدگاه به نکات مهم زیر توجه کنید


  • - دیدگاه‌هایی مانند: خوب بود، ممنون- سایت خوبی دارید- عالی بود و موارد مشابه تایید نمی‌شود.
  • - دیدگاه‌تان را فقط در رابطه با همین مطلب ثبت کنید، در غیر اینصورت پاسخ داده نخواهد شد.
  • - دیدگاه‌هایی که دارای نام‌های تبلیغاتی با هدف بک‌‌لینک گرفتن هستند تایید نمی‌شوند.